Jednou mi jeden známý
řekl, že psát dobře o věcech, které se Vám líbí,
je snadnější než o věcech, které rádi nemáte. Podle toho by
mělo být napsání recenze na Nový svět velmi jednoduché.
Přesto, když jsem poněkolikáté smazal a přepsal úvod k této
recenzi, jsem zjistil, že tomu tak nebude.
Je to podobné jako když
se vrátíte z daleké cesty – v prvních chvílích nadšeně
vyprávíte o svých zážitcích téměř každému na potkání,
horlivě popisujete krajinu a lidi, které jste potkali. Postupně
toho zanecháte, protože si uvědomíte, že zkušenost, kterou jste
nabyli, a nálada,
kterou ve vás tato pouť vyvolala,
je téměř nepřenositelná. Jsou mezi námi však lidé,
kteří to zvládnou lehce a přirozeně. Vyberou si prostředek,
který jim vyhovuje nejvíce, ať už je to kniha, divadlo nebo
komiks a skrze něj nám přibližují své světy natolik
bezprostředně, že zapomínáme, že čteme či se díváme. Shaun
Tan mezi ně dozajista patří. A já vám přináším těch pár
drobků, které jsem cestou pečlivě kladl, abych se při výpravě
za poznáním imaginárních krajin neztratil.
Prvně však, jak bývá
dobrým zvykem, pár řádek o autorovi:
Shaun Tan
Narodil se roku 1974 v
Fremantlu v Západní Austrálii. Jak píše na svých stránkách –
už ve škole byl znám jako ten kluk, co dobře kreslí, což
částečně kompenzovalo to, že byl vždy ten nejmenší ve třídě.
Jelikož mezi jeho zájmy patřila také fyzika a chemie,
uvažoval nad vědeckou kariérou. Snad díky zařazení do
programu pro umělecky nadané a talentované studenty převážila
na miskách vah volba věnovat se umění. Tento program dokončil
roku 1991 a následně pokračoval
na University of Western Australia. Studoval
výtvarné umění, anglickou literaturu a historii – vše jako
samostatný obor. Školu ukončil v roce 1995 s titulem Bachelor of
Arts a vyznamenáním Joint Honours, které se uděluje studentům
studujícím více oborů bez
jejich kombinace – aniž by
došlo ke snížení hranice potřebných kreditů pro jejich
absolvování.
V současnosti se živí
jako ilustrátor a autor na volné noze. Žije v Melbourne. Je
držitelem mnoha ocenění, z nichž je nejaktuálnější Astrid
Lindgren Memorial Award (za přínos na poli dětské literatury).
Jeho film The Lost Thing získal Oscara v kategorii nejlepší krátký
animovaný film.
Nový svět
Kniha na první pohled
zaujme svými úctyhodnými rozměry 235×310
mm, také však grafickou úpravou imitující omšelý deník.
Středový obrázek je parciálně lakován stejně jako rohy a
hřbet. Kniha je po
technické stránce naprosto bez výtek – vazba je pevná, papír
krásný a reprodukce vynikající.
Stejně tak je skvělá
samotná Tanova kresba tužkou, která je následně v počítači
kolorována či posunuta do sépiového odstínu, aby tak připomínala
staré fotografie. Nakreslit takovýmto způsobem byť kratší album
muselo být velmi pracné. Po přečtení mě v této souvislosti
napadlo, zda-li by
jednodušší kresba nebyla schopna nést stejný
obsah stejně kvalitně. Vždycky jsem považoval jakousi
zjednodušující kresebnou zkratku za signifikantní prvek komiksu.
Po výtvarné stránce v Novém světě však něco jako zjednodušení
neexistuje – každý panel by obstál sám o sobě jako umělecké
dílo, nemluvě pak o celostránkových ilustracích. Přesto se
přenos naší pozornosti z pozorování kvalit kresby dovnitř
příběhu děje velice přirozeně a nenásilně. Je to především
tím jak dovedně Tan vyvolává atmosféru. Osobně se mi velmi
líbila dvojstrana se skicami
mraků či životním cyklem květiny. Vidíme dvě strany
obrazů různých mraků, ptáme se: „Kolik času jejich
pozorováním náš hrdina strávil? Ležel celé hodiny či snad dny
na palubě lodi a směřoval svůj pohled do nebe a svou mysl někam
mimo sebe stejně jako to nyní děláme my?“ Podobné je to s
dvojstranou, na níž
roste a umírá květina – její účel je však prozaičtější a
to ukázat nám uplynulý čas. Tyto prvky, které sice nikterak
neposouvají a nedynamizují děj,
jsou důležité pro to,
jak nám fantaskní svět Tanovy knihy přibližují. Inventář
země, do níž hrdina emigruje,
odráží obdivuhodnou schopnost imaginace autora – jen máloco je
svou podobou blízké věcem nám známým. Radost
je sledovat a přemýšlet
nad jejich účelem.
Nový svět neměl být
pouze vyprávěním osudu jednoho emigranta, ale jakousi koláží
různých osudů. A tak se setkáváme s minulostí několika dalších
postav. Jejich příběhy působí velmi tíživě a objevují se v
nich fantaskní postavy či prostředí,
přesto působí jaksi známě – válka, okupace, otrocká práce.
Tyto záběry z minulosti jsou kresleny také tužkou, avšak nejsou
kolorovány a zůstávají černobílé, tmavé. Dopad tohoto
výtvarného řešení je dosti znatelný a světí účel.
Co se týká řazení
panelů – ty jsou striktně geometricky rozmístěny po stránce. O
tom jak s rozvržením panelů Tan pracuje již psala Lucie Lomová.
Jelikož zastávám podobný názor nebudu jej opakovat a doporučím
k přečtení její článek na stránkách komiksária.
Když jsem poprvé
„dočetl“ Nový svět napadlo mě, že to je přesně ta kniha,
kterou jsem jako malý chtěl mít. A vlastně, chtěl jsem ji mít,
i když už jsem nebyl dítě. Nový svět je důkazem o tom, že
hranice fantasie se neuzavírají věkem, akorát je časem jejich
překročení složitější. Tan bude tím, kdo vás přes tuto čáru
převede a bude Vám výborným průvodcem po světě, jehož
návštěva je omamná, osvobozující a silná stejně jako návštěva
nejvzdálenějšího koutu světa našeho.
Zůstaňte naladěni.
M.
Nový Svět (The Arrival)
Shaun Tan
Vydalo nakladatelství Labyrint v roce 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat