čtvrtek 3. ledna 2013

Nový svět – recenze

Jednou mi jeden známý řekl, že psát dobře o věcech, které se Vám líbí, je snadnější než o věcech, které rádi nemáte. Podle toho by mělo být napsání recenze na Nový svět velmi jednoduché. Přesto, když jsem poněkolikáté smazal a přepsal úvod k této recenzi, jsem zjistil, že tomu tak nebude.

Je to podobné jako když se vrátíte z daleké cesty – v prvních chvílích nadšeně vyprávíte o svých zážitcích téměř každému na potkání, horlivě popisujete krajinu a lidi, které jste potkali. Postupně toho zanecháte, protože si uvědomíte, že zkušenost, kterou jste nabyli, a nálada, kterou ve vás tato pouť vyvolala, je téměř nepřenositelná. Jsou mezi námi však lidé, kteří to zvládnou lehce a přirozeně. Vyberou si prostředek, který jim vyhovuje nejvíce, ať už je to kniha, divadlo nebo komiks a skrze něj nám přibližují své světy natolik bezprostředně, že zapomínáme, že čteme či se díváme. Shaun Tan mezi ně dozajista patří. A já vám přináším těch pár drobků, které jsem cestou pečlivě kladl, abych se při výpravě za poznáním imaginárních krajin neztratil.

Prvně však, jak bývá dobrým zvykem, pár řádek o autorovi:

Shaun Tan

Narodil se roku 1974 v Fremantlu v Západní Austrálii. Jak píše na svých stránkách – už ve škole byl znám jako ten kluk, co dobře kreslí, což částečně kompenzovalo to, že byl vždy ten nejmenší ve třídě. Jelikož mezi jeho zájmy patřila také fyzika a chemie, uvažoval nad vědeckou kariérou. Snad díky zařazení do programu pro umělecky nadané a talentované studenty převážila na miskách vah volba věnovat se umění. Tento program dokončil roku 1991 a následně pokračoval na University of Western Australia. Studoval výtvarné umění, anglickou literaturu a historii – vše jako samostatný obor. Školu ukončil v roce 1995 s titulem Bachelor of Arts a vyznamenáním Joint Honours, které se uděluje studentům studujícím více oborů bez jejich kombinace – aniž by došlo ke snížení hranice potřebných kreditů pro jejich absolvování.
V současnosti se živí jako ilustrátor a autor na volné noze. Žije v Melbourne. Je držitelem mnoha ocenění, z nichž je nejaktuálnější Astrid Lindgren Memorial Award (za přínos na poli dětské literatury). Jeho film The Lost Thing získal Oscara v kategorii nejlepší krátký animovaný film.

Nový svět

Kniha na první pohled zaujme svými úctyhodnými rozměry 235×310 mm, také však grafickou úpravou imitující omšelý deník. Středový obrázek je parciálně lakován stejně jako rohy a hřbet. Kniha je po technické stránce naprosto bez výtek – vazba je pevná, papír krásný a reprodukce vynikající.
Stejně tak je skvělá samotná Tanova kresba tužkou, která je následně v počítači kolorována či posunuta do sépiového odstínu, aby tak připomínala staré fotografie. Nakreslit takovýmto způsobem byť kratší album muselo být velmi pracné. Po přečtení mě v této souvislosti napadlo, zda-li by jednodušší kresba nebyla schopna nést stejný obsah stejně kvalitně. Vždycky jsem považoval jakousi zjednodušující kresebnou zkratku za signifikantní prvek komiksu. Po výtvarné stránce v Novém světě však něco jako zjednodušení neexistuje – každý panel by obstál sám o sobě jako umělecké dílo, nemluvě pak o celostránkových ilustracích. Přesto se přenos naší pozornosti z pozorování kvalit kresby dovnitř příběhu děje velice přirozeně a nenásilně. Je to především tím jak dovedně Tan vyvolává atmosféru. Osobně se mi velmi líbila dvojstrana se skicami mraků či životním cyklem květiny. Vidíme dvě strany obrazů různých mraků, ptáme se: „Kolik času jejich pozorováním náš hrdina strávil? Ležel celé hodiny či snad dny na palubě lodi a směřoval svůj pohled do nebe a svou mysl někam mimo sebe stejně jako to nyní děláme my?“ Podobné je to s dvojstranou, na níž roste a umírá květina – její účel je však prozaičtější a to ukázat nám uplynulý čas. Tyto prvky, které sice nikterak neposouvají a nedynamizují děj, jsou důležité pro to, jak nám fantaskní svět Tanovy knihy přibližují. Inventář země, do níž hrdina emigruje, odráží obdivuhodnou schopnost imaginace autora – jen máloco je svou podobou blízké věcem nám známým. Radost je sledovat a přemýšlet nad jejich účelem.
Nový svět neměl být pouze vyprávěním osudu jednoho emigranta, ale jakousi koláží různých osudů. A tak se setkáváme s minulostí několika dalších postav. Jejich příběhy působí velmi tíživě a objevují se v nich fantaskní postavy či prostředí, přesto působí jaksi známě – válka, okupace, otrocká práce. Tyto záběry z minulosti jsou kresleny také tužkou, avšak nejsou kolorovány a zůstávají černobílé, tmavé. Dopad tohoto výtvarného řešení je dosti znatelný a světí účel.
Co se týká řazení panelů – ty jsou striktně geometricky rozmístěny po stránce. O tom jak s rozvržením panelů Tan pracuje již psala Lucie Lomová. Jelikož zastávám podobný názor nebudu jej opakovat a doporučím k přečtení její článek na stránkách komiksária.

Když jsem poprvé „dočetl“ Nový svět napadlo mě, že to je přesně ta kniha, kterou jsem jako malý chtěl mít. A vlastně, chtěl jsem ji mít, i když už jsem nebyl dítě. Nový svět je důkazem o tom, že hranice fantasie se neuzavírají věkem, akorát je časem jejich překročení složitější. Tan bude tím, kdo vás přes tuto čáru převede a bude Vám výborným průvodcem po světě, jehož návštěva je omamná, osvobozující a silná stejně jako návštěva nejvzdálenějšího koutu světa našeho.

Zůstaňte naladěni.
M.

Nový Svět (The Arrival)